divendres, 30 d’octubre de 2009

Apunts sobre la Percepció 20/10 i 27/10

El sistema sensorial és un dels principals recursos de la nostra vida cognitiva.

Proximitat: tacte i gust
Distància : Oïda , vista, olfacte.

Tenim consciencia i coneixement del nostre propi cos (percepció del propi cos)
No podem privar als infants a que tinguin aquestes experiències.

El conjunt d'operacions cognitives lligades a la percepció:

L'exploració activa, podem mirar sense veure.
La selecció, del més representatiu de l'objecte, animal..
La captació d'allò que és essencial.
L'abstracció.
L'anàlisi.
La síntesi
La comparació.
...

Arheim afirma que la pròpia percepció és un fet cognitiu.

El ser humà cada vegada que se li planteja crear quelcom amb diferents materials, se li planteja un problema que haurà de solucionar (filferro, paper, fang...).

Tenim l'idea del centre humà, els hi hem d'explicar d'una altre perspectiva. Ex: abella , la llum ultravioleta o les granotes que detecten el moviment o les serps i les fosses termoprotectores. L'home també ho pot veure però requerix màquines concretes( infraroja, raig X).

L'ull humà és una part de la ment. Quan són petits els hi hem d'explicar que el cos humà s'ha de cuidar.

El camp visual dels animals per exemple, és molt diferent dels nostres. L'ésser humà els te frontals , veiem com els felins, en tridimensional, calculem bé les distàncies, és una evolució de supervivència , de l'instint caçador per veure la distància. Tenim una visió ESTEREOSCÒPICA.

27/10/09

Percepció ; procés del desenvolupament de la diferenciació perceptiva.

La diferenciació perceptiva és el concepte que consisteix en percebre, comparar i contrastar qualitats. Dona molta importància a l'experiència. Ex: un que sàpiga molt de vins, art, no neix així. És a través de l'experiència, a partir del cúmul d'experiència. El nen, contra més maneres i més oportunitats de tenir experiència , de veure les coses diferents.

1- Característiques del desenvolupament perceptiu i mecanismes cognitius que afecten a la percepció visual:

1.1La història de la nostra vida: (creences, cultures, valors..)

1.2 Les necessitats immediates (depèn del que necessitis en aquell moment tindràs unes necessitats o altres).

1.3Les constàncies visuals. Són interferències que sorgeixen del que hem après a esperar de certs fenòmens. Les constàncies reemplacen el que veiem pel que sabem mitjançant la substitució de les qualitats concretes que trobem en un moment i lloc determinats per:

1.3.1 Les generalitzacions visuals.

1.3.2 Els estereotips perceptius.

Aquests dos són imatges visuals.

1.3.3 Les expectatives que condicionen la mirada. Ja sigui per bé o per mal. La publicitat per exemple. Són negatives amb molts aspectes: el que és diu a casa, el que pensa la família condiciona d'una manera o d'altre al nen.
1.3.4L'estat d'ànim de l'espectador (l'ambient que podem crear a la classe es clau perquè els nens puguin treballar)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada